نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4361
-
الف
+

درگذشت حضرت آیت الله العظمی شیخ «آصف محسنی» ؛ ضایعه ای بزرگ و جانکاه است

حضرت آیت الله شیخ «محمد آصف محسنی» عالم ربانی و فقیه برجسته افغانستان ، شام روز گذشته دار فانی را وداع گفت.

به گزارش آی فیلم 2 ، «آیت الله محمد آصف محسنی» عالم ربانی و فقیه برجسته افغانستان و یکی از شخصیت های علمی جهان اسلام شام روز گذشته ۱۴ اسد(مرداد) بر اثر بیماری که از یکسال بدینسو به آن دچار شده بود، درگذشت.

حضرت آیت الله محمد آصف محسنی در ۵ ثور(اردیبهشت) ۱۳۱۴ خورشیدی در شهر قندهار زاده شد.

او تحصیلات ابتدایی را در قندهار شروع کرد و سپس در سال ۱۹۴۹ میلادی همراه پدرش به پاکستان رفت و در شهر کویته پاکستان مرکز ایالت بلوچستان پاکستان زبان اردو را آموخت و تحصیلات خود را ادامه داد.

در سال ۱۳۳۰ خورشیدی کارمند اتاق تجارت قندهار شد اما برای فراگیری علوم دینی، این شغل را رها کرد و به تحصیل پرداخت. سپس به ولسوالی جاغوری ولایت غزنی رفت و به مدت یک سال ادبیات و منطق را در آنجا فرا گرفت.

سپس به نجف رفت و بعد از ۱۲ سال تحصیل به زادگاهش قندهار بازگشت و در یک مدرسه علمیه در شهر قندهار به تدریس علوم دینی پرداخت و سپس حسینیه بزرگ قندهار و مدرسه علمیه آن شهر را بنیان نهاد. 

آیت الله محسنی مؤلف بیش از ۶۳ کتاب در زمینه مسایل مذهبی، سیاسی و فقه، بعد از سقوط حکومت طالبان به کابل بازگشت و در پایتخت افغانستان سکونت داشت.

از مهم‌ترین اقدامات وی در کابل ساخت حوزه بزرگ علمیه خاتم النبیین، احداث دانشگاه خاتم النبیین، راه اندازی شبکه تلویزیونی تمدن، تاسیس شورای علمای شیعه افغانستان و همچنان شورای اخوت اسلامی افغانستان می‌باشد.

در حالی که شماری از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی درگذشت «آیت الله محمد آصف محسنی» را ضایعه بزرگی دانسته‌اند ، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران ، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل ، « آیت الله اشرفی شاهرودی» و حضرت «آیت الله العظمی سیستانی» رحلت جانکاه وی را به خانواده و ملت افغانستان تسلیت گفتند.

شبکه آی فیلم2 نیز به نوبه خود ارتحال جانگداز عالم فرزانه حضرت آیت الله العظمی شیخ آصف محسنی منادی بزرگ اخوت اسلامی را به تمامی مسلمانان جهان مخصوصا ملت شریف افغانستان تسلیت عرض می نماید.

م ح/ ح ح

نظر شما
ارسال نظر